2024. április 7., vasárnap

Benne minden vacak, (leves)

 

Benne minden vacak, (leves)

Írta, és főzte: Királdi-Kovács István

.

Családomnak hozom a levest, mit tegnap ígértem,

sok különösen finom íz és aroma lesz, a betétben.

Ne keresd ezt szakácsok könyvében,

mert az étel született e sorok írójának fejében.

.

A leves alapja lesz sokféle ez meg az,

sok vitamindús, tápláló, színes giz, meg gaz,

Zeller, petrezselyem gyökere a zöldjével,

krumpli, hagyma, répa, de nem a földjével.

.

Megtisztítva minden, ahogy az főzés előtt illik,

Készítek elő sót, borsot, pici köményt, ahogy ízlik.

De, kinek szája íze úgy kívánja és mást is szeret,

e tavaszi levesbe ezeken kívül bármit tehet.

.

Hiszen én sem elégszem meg ennyivel,

csak előbb tisztítani, darabolni kell.

Zöldség féléket kockára, karikára vágva,

félre teszem egy vízzel telt  tálba.

.

Oly szép fehéren mosolyog rám egy karfiol,

szedek is néhány szálat habos, zsenge rózsáiból,

a karfiol alatt megbújt egy szép fiatal karaláb,

abból is kellett kockára vágva négy karika legalább.

.

Zeller, petrezselyem zöldje finomra metélve,

megy majd bele a grízgaluska betétbe.

A hagyma sem marad egészben,

finomra vágva pirul majd az edényben.

.

Edény alján olvad már egy kanálnyi zsír,

a hagymát éri benne egy zsömle színű pír.

Hozzá teszem a darabolt zöldségeket,

enyhén sózom és párolom egy keveset.

.

Míg a zöldek párolódnak, néha belekavarok,

előkerülnek az összegyűjtött csirkecsont darabok.

Mert szavam véletlenül el ne feledjem,

pár napja rántani, néhány combot kifiléztem.

.

Volt meglepetés egy farhát is akadt a kezembe,

hamar fazékba tettem, vízzel szépen felengedve.

el is láttam sóval, borssal, őrölt paprikával,

adjunk az ízlésnek, ne spóroljunk az aromával.

.

 

 

 

 

Volt egy üveg gomba, kanálnyi ki lett belőle lopva,

leszűrtem, összevágtam nagyon apró darabokra.

Búzadarát tíz dekányit a gombával tálba raktam,

rá egy tojást ütöttem, csipetnyi zöldeket is hozzá adtam.

.

Pici vízzel, sóval, leheletnyi borssal jól átdolgoztam,

hogy a búzadara  puhuljon bő tíz percig állni hagytam.

Addig a levesbe bele került már a krumpli, s némi borsó,

de nem ez a művelet volt az utolsó.

.

Hagytam kicsit főni, hogy minden át vegye az ízeket,

következett a kóstolás megtudni a részek hogyan ízlenek.

Vizet forrni a tűzre tettem, bele kanálnyi sót vetettem,

a gombás, zöldes galuskát, teás kanállal belecsipegettem.

.

A galuska, és a leves szinte egyszerre lett készen,

éhes volt a család és senki nem is maradt éhen.

Tartalmas leves, benne sok ez, meg az, és a finom galuska,

Máskor is elbitorlom a konyhát, ha nem leszek éppen lusta.

.  

2024. 04. 07.

Tiszakécske.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése